Strona główna | Galeria | Nowości | Publikacje | Kontakt | Linki |
REGULAMIN ORGANIZACYJNY POGOTOWIA OPIEKUŃCZEGO W CZĘSTOCHOWIE Postanowienia wstępne § 1
1. Pogotowie Opiekuńcze w Częstochowie, ul. Legionów 58, zwane dalej placówką, jest samorządową jednostką organizacyjną działająca w oparciu o: 1/ ustawę z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (j.t. Dz.U. Nr 142, poz. 1592), 2/ ustawę z dnia 29 listopada 1998 r. o pomocy społecznej (j.t. Dz. U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414 z późn. zmianami), 3/ rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 01.09.2000 r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz.U. Nr 80 poz. 900), 4/ ustawę z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 155, poz. 1014 z późn. zmianami), 5/ uchwałę Nr 124/12/2001 Zarządu Miasta Częstochowy z dnia 19 marca 2001 r. w sprawie wykonywania budżetu miasta Częstochowy przez samorządowe jednostki sektora finansów publicznych, 6/ rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 153, poz. 1752). 7/ niniejszy Regulamin Organizacyjny.
2. Organem prowadzącym placówkę jest Miasto Częstochowa.
3. Bezpośredni nadzór nad działalnością placówki, w szczególności w zakresie spraw finansowych i administracyjnych, sprawuje Zarząd Miasta Częstochowy przy pomocy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Częstochowie.
4. Nadzór pedagogiczny nad placówką wykonuje Wojewoda Śląski.
5. Placówka prowadzi gospodarkę finansową według zasad ustalonych przepisami prawa dla jednostek budżetowych.
Typ placówki § 2
Pogotowie Opiekuńcze w Częstochowie, ul. Legionów 58 jest placówką opiekuńczo-wychowawczą o charakterze interwencyjnym dla dzieci w wieku od 7 do 18 lat pozbawionych częściowo lub całkowicie opieki rodzicielskiej, znajdujących się w sytuacji kryzysowej.
Specyfika działania, szczegółowe zadania i zakres świadczonych usług § 3
1. Pogotowie Opiekuńcze w Częstochowie zapewnia dzieciom doraźną, całodobową opiekę i wychowanie do czasu powrotu do rodziny lub umieszczenia w rodzinie zastępczej, placówce rodzinnej albo socjalizacyjnej. Pobyt dziecka w placówce nie może trwać dłużej niż 3 miesiące. W przypadku gdy postępowanie sądowe w sprawie uregulowania sytuacji prawnej dziecka jest w toku, pobyt może być przedłużony, nie dłużej jednak niż o 3 miesiące.
2. Do zadań placówki należy : 1/ zapewnienie dziecku doraźnej, całodobowej opieki, 2/ kształcenie dziecka dostosowane do jego wieku i możliwości rozwojowych, 3/ zapewnienie opieki i wychowania do czasu uregulowania sytuacji prawnej dziecka, 4/ zdiagnozowanie stanu psychofizycznego i sytuacji życiowej dziecka oraz ustalenie wskazań co do dalszej pracy z dzieckiem, 5/ tworzenie dzieciom warunków fizycznego, psychicznego i poznawczego rozwoju, 6/ poszanowanie podmiotowości dziecka, wysłuchiwanie jego zdania i w miarę możliwości uwzględnianie jego wniosków we wszelkich dotyczących go sprawach oraz informowanie dziecka o podejmowanych wobec niego działaniach, 7/ zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, 8/ dbałość o poszanowanie i podtrzymanie związków emocjonalnych dziecka z rodzicami, rodzeństwem i z innymi osobami zarówno spoza placówki, jak i przebywającymi lub zatrudnionymi w placówce, 9/ uczenie nawiązywania więzi uczuciowych oraz związków interpersonalnych, 10/ uczenie poszanowania tradycji, ciągłości kulturowej, 11/ uczenie planowania i organizowania codziennych zajęć stosownie do wieku dziecka, 12/ uczenie organizowania czasu wolnego, w tym uczestniczenia w zajęciach kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych, 13/ kształtowanie u dzieci nawyków i uczenie zachowań prozdrowotnych, 14/ przygotowywanie dzieci do podejmowania odpowiedzialności za własne postępowanie oraz uczenie samodzielności w życiu, 15/ wyrównywanie deficytów rozwojowych dzieci, 16/ uzgadnianie istotnych decyzji dotyczących dziecka z jego rodzicami lub opiekunami.
3. Zakres usług świadczonych przez placówkę obejmuje : 1/ zapewnienie miejsca zamieszkania , 2/ całodzienne wyżywienie dostosowane do potrzeb rozwojowych dziecka, 3/ wyposażenie dziecka w odzież, obuwie, bieliznę i inne przedmioty osobistego użytku, stosownie do wieku i indywidualnych potrzeb, 4/ środki higieny osobistej i niezbędne leki, 5/ zapewnienie opieki lekarskiej i pielęgniarskiej, 6/ pielęgnację w przypadku choroby, 7/ zapewnienie dostępu do nauki w szkołach poza placówką lub w systemie nauczania indywidualnego, 8/ udzielanie pomocy w nauce, 9/ organizowanie czasu wolnego, 10/ umożliwienie udziału w terapii, 11/ udzielanie pomocy w załatwianiu życiowych problemów i spraw, 12/ umożliwienie zaspakajania potrzeb religijnych i kulturalnych 13/ utrzymanie kontaktów z rodziną, 14/ zapewnienie przestrzegania praw dziecka oraz dostępności do informacji o tych prawach, 15/ inicjowanie i prowadzenie działań na rzecz uregulowania sytuacji prawnej dziecka, 16/ praca wychowawcza z dziećmi w stałych grupach wychowawczych, a w miarę potrzeb także w grupach terapeutycznych.
4. Placówka dokumentuje swoją działalność poprzez prowadzenie następującej dokumentacji : a/ roczny plan pracy, b/ indywidualne plany pracy z poszczególnymi wychowankami, c/ karty pobytu wychowanka, d/ dzienniki zajęć w grupach wychowawczych, e/ sprawozdania z posiedzeń Stałego Zespołu do oceny sytuacji wychowanka, f/ inna dokumentacja dotycząca wychowanków (dokumenty związane z przyjmowaniem i zwalnianiem dzieci, ewidencja wychowanków, dokumentacja związana z postępowaniem diagnostycznym, opieką pielęgniarską i lekarską).
Prawa i obowiązki wychowanków § 4
Prawa i obowiązki wychowanków reguluje Regulamin Wychowanków, ustalony przez Dyrektora w porozumieniu z pracownikami działalności podstawowej.
Zasady przyjmowania i ustalania odpłatności za pobyt w Pogotowiu Opiekuńczym § 5
1. Przyjęcie dziecka do Placówki następuje na podstawie skierowania wydanego przez Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Częstochowie lub bez skierowania w oparciu o § 15 ust. 7 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 września 2000 r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.
2. Pobyt w Pogotowiu Opiekuńczym jest odpłatny. Ustalenie opłaty za pobyt następuje w drodze decyzji administracyjnej, wydanej z upoważnienia Rady Miasta Częstochowy, przez Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Częstochowie, w oparciu o odrębne przepisy.
Organizacja placówki § 6
1. Placówką kieruje i reprezentuje ją na zewnątrz Dyrektor. Dyrektora zatrudnia Zarząd Miasta na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dyrektor działa w oparciu o pełnomocnictwo Zarządu Miasta Częstochowy.
2. Dyrektor zatrudnia pozostałych pracowników placówki zgodnie z obowiązującymi przepisami : 1/ działalności podstawowej, zgodnie z wymogami kwalifikacyjnymi i obowiązującymi wskaźnikami zatrudnienia w placówkach opiekuńczo- wychowawczych, 2/ ekonomiczno-administracyjnych i obsługi w wymiarze koniecznym do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania placówki.
3. Działalność Pogotowia może być uzupełniana pracą wolontariuszy, której celem jest : 1/ rozszerzenie zakresu opieki nad dzieckiem w placówce, 2/ wsparcie pracy wychowawców poprzez organizowanie kół zainteresowań i rozwijanie indywidualnych zdolności dzieci.
4. W Pogotowiu Opiekuńczym funkcjonuje Stały Zespół do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka, do którego należy : 1/ analiza karty pobytu dziecka, 2/ okresowa ocena sytuacji dziecka, 3/ ocena aktualnej sytuacji rodziny dziecka, 4/ analiza stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną, 5/ modyfikowanie indywidualnego planu pracy, 6/ ocena zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce.
5. Organizację wewnętrzną Pogotowia Opiekuńczego przedstawia schemat organizacyjny stanowiący załącznik do niniejszego regulaminu.
Zadania i obowiązki pracowników Pogotowia Opiekuńczego § 7
1. Do obowiązków dyrektora w szczególności należy : 1/ kierowanie bieżącą działalnością placówki, 2/ sprawowanie opieki nad wychowankami oraz stwarzanie im warunków harmonijnego rozwoju, 3/ przewodzenie Stałemu Zespołowi do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka, 4/ zatrudnianie i zwalnianie pracowników, 5/ określanie przydziałów czynności dla poszczególnych pracowników, 6/ hospitowanie zajęć wychowawczych zgodnie z ustalonym harmonogramem, 7/ przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych pracownikom zgodnie z obowiązującymi przepisami, 8/ dokonywanie oceny pracy pracowników pedagogicznych, 9/ dysponowanie budżetem placówki i ponoszenie odpowiedzialności za jego prawidłowe wykorzystanie, 10/pozyskiwanie środków pozabudżetowych wspierających działalność placówki, 11/odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w placówce, 12/wydawanie zarządzeń wewnętrznych regulujących organizację i działalność placówki, 13/wyznaczanie, z pośród pracowników, zastępstwa na okres czasowej nieobecności dyrektora w pracy.
2. Do obowiązków wychowawcy w szczególności należy :
1/ organizowanie pracy indywidualnej z powierzonym opiece dzieckiem, 2/ organizowanie i prowadzenie pracy wychowawczej w grupie wychowawczej, 3/ udział w pracach Stałego Zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka, 4/ pisemne opracowywanie indywidualnych planów pracy powierzonych jego opiece wychowanków, 5/ opracowywanie opinii o wychowankach dla potrzeb sądów i innych instytucji, 6/ współdziałanie z psychologiem, pedagogiem, pracownikiem socjalnym, nauczycielami, w podejmowaniu środków zaradczych celem udzielenia wychowankom niezbędnej pomocy w ich trudnej sytuacji życiowej, 7/ współpraca z rodzicami i opiekunami podopiecznych, 8/ wykazywanie właściwej troski o powierzony sprzęt, środki dydaktyczne, urządzenia i materiały oraz oszczędne nimi gospodarowanie, 9/ przestrzeganie obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, 10/ kierowania się w pracy wychowawczej szeroko pojętym „dobrem dziecka” i taktem pedagogicznym.
3. Do obowiązków psychologa w szczególności należy :
1/ udział w pracach Stałego Zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka, 2/ prowadzenie badań psychologicznych służących poznaniu każdego wychowanka, jego rozwoju społecznego, kontaktów i więzi emocjonalnych, 3/ wykrywanie źródeł i przyczyn niepowodzeń szkolnych, zaburzeń rozwojowych i trudności wychowawczych oraz ustalanie właściwych metod oddziaływania na dziecko, 4/ ukierunkowanie obserwacji wychowanków prowadzonych przez wychowawców, 5/ sprawowanie indywidualnej opieki psychologicznej nad wychowankami sprawiającymi szczególne trudności wychowawcze, 6/ opracowywanie orzeczeń psychologiczno-pedagogicznych, 7/ prowadzenie z wychowankami zajęć grupowych o charakterze psychoterapeutycznym oraz korekcyjnym.
4. Do obowiązków pedagoga w szczególności należy :
1/ udział w pracach Stałego Zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka, 2/ prowadzenie badań pedagogicznych służących poznaniu i ocenie wychowanka, jego sprawności szkolnych, uwarunkowań i przyczyn niepowodzeń w nauce, szczególnych zainteresowań i uzdolnień, rodzajów i uwarunkowań trudności wychowawczych jakie ewentualnie sprawia, 3/ prowadzenie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, korekcyjnych zespołowych i indywidualnych, 4/ ustalanie wspólnie z psychologiem treści orzeczenia psychologiczno- pedagogicznego, 5/ współdziałanie w sprawach wychowanków z sądami, szkołami, policją i innymi instytucjami oraz organizacjami, 6/ nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z rodziną dziecka, 7/ odwożenie wychowanków do placówek opiekuńczo-wychowawczych, 8/ podejmowanie działań mających na celu uregulowanie sytuacji prawnej wychowanków.
5. Do obowiązków pracownika socjalnego w szczególności należy :
1/ udział w pracach Stałego Zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka, 2/ rozpoznawanie sytuacji rodzinnej wychowanków, sporządzanie wywiadów środowiskowych, 3/ nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z rodziną wychowanka, 4/ wspomaganie rodzin wymagających pomocy w osiągnięciu możliwie pełnej aktywności społecznej, 5/ organizowanie różnorodnych form pomocy rodzinom wychowanków, 6/ utrzymywanie kontaktów z instytucjami wspierającymi rodzinę wychowanka, 7/ podejmowanie działań niezbędnych do unormowania sytuacji rodziny umożliwiających powrót dziecka do rodziny.
6. Do obowiązków terapeuty w szczególności należy :
1/ organizowanie i prowadzenie zajęć terapii zajęciowej w grupie wychowawczej, 2/ opracowywanie planu pracy terapii zajęciowej, 3/ prowadzenie dokumentacji dotyczącej prowadzonej terapii, 4/ ocena efektywności prowadzonej terapii zajęciowej, 5/ współdziałanie z wychowawcą, psychologiem, pedagogiem, pracownikiem socjalnym, w podejmowaniu środków zaradczych celem udzielenia wychowankom niezbędnej pomocy w ich trudnej sytuacji życiowej, 6/ współpraca z rodzicami i opiekunami wychowanków.
7. Do obowiązków pielęgniarki w szczególności należy :
1/ udzielanie pierwszej pomocy wychowankom w wypadkach i zachorowaniach, zapewnienie im opieki do chwili przybycia lekarza, 2/ opieka nad wychowankami, przebywającymi w izolatce (w czasie dyżuru pielęgniarskiego) oraz przekazywanie dalszych zaleceń dyżurnym wychowawcom, 3/ odwiedzanie wychowanków w czasie ich leczenia w szpitalu i opieka nad nimi po powrocie do placówki, 4/ przekazywanie informacji o stanie zdrowia wychowanków i zaleceń lekarskich wychowawcom i opiekunom oraz nadzór nad realizacją tych zadań, 5/ sprawowanie opieki nad wychowankami z przewlekłymi zaburzeniami rozwoju i stanu zdrowia, w tym szczególnie : a/ zorganizowanie zgłaszania się wychowanków na badania lekarskie, laboratoryjne, specjalistyczne lub zajęcia korekcyjne, rehabilitacyjne itp., odnotowywanie tych badań i nadzór nad wykonaniem wynikających z nich zaleceń, b/ wykonywanie zabiegów i innych czynności pielęgniarskich, zlecanych przez lekarza, 6/ czuwanie nad prawidłowym wyposażeniem gabinetu i izolatki w odpowiedni sprzęt oraz zaopatrzeniem apteczki w leki i materiały opatrunkowe. Bieżąca kontrola apteczek pierwszej pomocy znajdujących się w innych pomieszczeniach na terenie placówki i ich uzupełnianie, 7/ czuwanie nad kształtowaniem właściwych nawyków, przyzwyczajeń, umiejętności zachowań i postaw wychowanków wobec zdrowia własnego i innych oraz zapewnienie na terenie placówki warunków sprzyjających ich kształtowaniu.
8. Do obowiązków głównego księgowego w szczególności należy :
1/ prowadzenie rachunkowości jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym ustawy o finansach publicznych, 2/ sporządzanie planów finansowych, 3/ prowadzenie prawidłowej gospodarki finansowej, 4/ wykonywanie dyspozycji i analiza wykorzystania środków pieniężnych, 5/ dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych, 6/ dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym, 7/ opracowywanie zbiorczych sprawozdań finansowych, 8/ nadzór w zakresie rozliczania majątku placówki (inwentaryzacja), 9/ zapewnienie pod względem finansowym prawidłowej realizacji umów zawieranych przez jednostkę, 10/systematyczne przeprowadzanie kontroli kasy i druków ścisłego zarachowania, 11/ określanie zakresu dokumentacji operacji gospodarczych, tworzonej na innych stanowiskach pracy w jednostce.
9. Do obowiązków samodzielnego referenta w szczególności należy :
1/ kompletowanie, prowadzenie i zabezpieczanie dokumentacji dzieci przebywających w Pogotowiu, 2/ prowadzenie statystyki i ewidencji wychowanków, 3/ prowadzenie korespondencji w sprawach wychowanków oraz działalności placówki, 4/ bieżące informowanie MOPS-u w Częstochowie o stanie liczbowym wychowanków, 5/ informowanie MOPS-u, powiatowych centrów pomocy rodzinie, sądów, szkół o przyjęciu dzieci do Pogotowia, 6/ informowanie MOPS-u, powiatowych centrów pomocy rodzinie, sądów o przeniesieniu dzieci do innej placówki bądź skreśleniu z listy wychowanków Pogotowia, 7/ przepisywanie na maszynie opinii o wychowankach oraz orzeczeń psychologiczno-pedagogicznych, 8/ zgłaszanie nowo przyjętych wychowanków do ubezpieczenia zdrowotnego w ZUS oraz wyrejestrowywanie z ubezpieczenia wychowanków skreślonych z ewidencji Pogotowia, 9/ prowadzenie akt osobowych pracowników Pogotowia.
10. Do obowiązków kierowcy-zaopatrzeniowca w szczególności należy :
1/ przewożenie osób (dzieci) do placówek opiekuńczo-wychowawczych, 2/ przewożenie towarów oraz pomoc w załadunku, 3/ dokonywanie zakupów żywności, odzieży i innych materiałów dla wychowanków, zgodnie z zapotrzebowaniem określonym przez magazyniera, 4/ przestrzeganie czystości wg wymogów sanitarno-epidemiologicznych samochodu ze względu na przewożenie artykułów spożywczych.
11. Do obowiązków magazyniera w szczególności należy :
1/ przyjmowanie materiałów do magazynu z zachowaniem wymaganych formalności, 2/ wydawanie materiałów wyłącznie na podstawie dokumentów oraz przestrzeganie potwierdzania pobranych materiałów, 3/ prowadzenie kartotek ilościowo-wartościowych magazynów, 4/ zamykanie (każdego ostatniego dnia miesiąca) kartotek magazynowych i uzgadnianie stanów z księgowością, 5/ sporządzanie zestawień rozchodów magazynowych, 6/ sporządzanie raportów żywnościowych (do godziny 10.00 każdego dnia z dnia poprzedniego), 7/ sporządzanie zestawień osobodni za każdy miesiąc, 8/ ponoszenie odpowiedzialności materialnej za mienie powierzone.
12. Do obowiązków kasjera w szczególności należy :
1/ przyjmowanie i sprawdzanie rachunków pod względem formalnym i rachunkowym, 2/ przed wypłatą gotówki z kasy sprawdzanie czy dowody kasowe są podpisane przez osoby upoważnione do zlecenia wypłaty lub wpłaty, 3/ sporządzanie raportów kasowych, 4/ wypłacanie poborów, zasiłków ZUS, rachunków gotówkowych, 5/ sporządzanie przelewów dotyczących rachunków, 6/ ponoszenie odpowiedzialności materialnej za mienie powierzone.
13. Do obowiązków kucharki w szczególności należy :
1/ przygotowanie pożywienia zgodnie z jadłospisem we właściwym czasie oraz ponoszenie odpowiedzialności za jego smak i wartość odżywczą, 2/ współudział w opracowywaniu cotygodniowych jadłospisów, 3/ przyjmowanie z magazynu artykułów spożywczych po sprawdzeniu ich miary, wagi, jakości, 4/ sporządzanie i właściwe przechowywanie próbek żywnościowych dla potrzeb Sanepidu, 5/ kierowanie pracą pomocy kuchennych, 6/ staranne i czyste przygotowywanie posiłków, przestrzeganie czystości osobistej (szczególnie odzieży ochronnej).
14. Do obowiązków pomocy kuchennej w szczególności należy :
1/ przygotowywanie pożywienia zgodnie z jadłospisem we właściwym czasie oraz ponoszenie odpowiedzialności za jego smak i wartość odżywczą, 2/ utrzymanie w należytym porządku i czystości naczyń, narzędzi i sprzętu w kuchni oraz w magazynie podręcznym, 3/ staranne i czyste przygotowywanie posiłków, przestrzeganie czystości osobistej (szczególnie odzieży ochronnej).
15. Do obowiązków sprzątaczki w szczególności należy :
1/ bieżące utrzymanie czystości i dezynfekcja pomieszczeń sanitarno- higienicznych, 2/ bieżące sprzątanie jadalni, 3/ bieżące sprzątanie pomieszczeń administracyjno-biurowych, 4/ okresowe mycie okien w placówce.
16. Do obowiązków konserwatora w szczególności należy :
1/ dokonywanie codziennie przeglądu stanu technicznego budynku i bieżące usuwanie wszelkich usterek, 2/ dokonywanie bieżącej konserwacji urządzeń mechanicznych w kuchni i pralni, 3/ codzienne dokonywanie przeglądu urządzeń wodociągowo- kanalizacyjnych i bieżące usuwanie wszelkich usterek, 4/ dokonywanie napraw mebli i innych sprzętów w placówce, 5/ wykonywanie zleconych prac malarskich, 6/ kontrolowanie sprawności urządzeń elektrycznych, dokonywanie drobnych napraw, 7/ dbanie o czystość terenu wokół budynku.
17. Do obowiązków opiekuna nocnego w szczególności należy :
1/ wykonywanie wszelkich prac zleconych przez pracownika pedagogicznego pełniącego dyżur w porze nocnej, 2/ zapewnienie spokojnego snu wychowankom, 3/ rozbieranie i kąpiel dzieci doprowadzonych do placówki w porze nocnej, 4/ przygotowanie pościeli, pomoc w zasłaniu miejsca do spania, 5/ budzenie dzieci moczących się.
Postanowienia końcowe § 8
1. Regulamin Organizacyjny obowiązuje wychowanków i zatrudnionych w placówce pracowników. 2. Regulamin Organizacyjny opracowany został przez Dyrektora placówki w porozumieniu z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Częstochowie. 3. Regulamin obowiązuje po jego uchwaleniu przez Zarząd Miasta Częstochowy. 4. Zmiany Regulaminu mogą być dokonane w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
|